zdrowie

Dobra dieta ale jaka?

Wiele osób chce schudnąć. Nie ma co ukrywać – w mediach promowany jest określony ideał piękna, gdzie modele i modelki mają idealne sylwetki z minimalną ilością tkanki tłuszczowej.

W końcu pada decyzja – przechodzimy na dietę. Tylko że znamy przecież tak wiele historii ludzi, którzy na dietę przeszli, ale albo nie osiągnęli upragnionych efektów, albo je osiągneli jednak efekt jojo spowodował, że wrócili do dawnej wagi. Jak w takim razie odchudzać się skutecznie i bezpiecznie? W artykule dajemy kilka podpowiedzi.

Efekt ale jaki?

Przede wszystkim trzeba ustalić sobie cel naszej diety, ale tak by był on realny. Jeśli celem będzie sylwetka modela z okładek czasopisma to w wielu przypadkach jest to cel nierealny. Do takich sesji modele przygotowują się już wiele tygodni wcześniej zmieniając odpowiednio dietę. Nie zapominajmy, że i tak na koniec zdjęcia te są obrobione photoshopem. Efekt końcowy jest ładny, ale tak naprawdę przedstawia sylwetkę człowieka, która często jest po prostu nierealna do osiągnięcia.
Dlatego w swoich celach trzeba się trzymać przyziemnych wytycznych. Jaka powinna być waga naszego ciała, dla danego wzrostu oraz wieku? To dobry wyznacznik, bo dość dokładnie pozwala określić nam jaka powinna być nasza docelowa waga.

Sięgnij po pomoc dietetyka

zdrowe-jedzenie-a-dieta
Dużym błędem popełnianym przez osoby przechodzące na dietę jest samodzielne układanie nowego jadłospisu. Wynika to trochę z faktu, że mając dostęp do wiedzy w internecie czy czasopismach wiele osób dochodzi do wniosku, że sobie z tym poradzą. Bardzo często takie próby pojawiają się w związku z modą na daną dietę. O pewnych dietach czasem jest bardzo głośno, zachwalana jest ich skuteczność, piszą o nich dziennikarze w działach o zdrowiu i odżywianiu. Zainteresowany trafia na taki artykuł i zachęcony znakomitymi efektami, które daje dieta, szuka szczegółów w internecie i zaczyna ją stosować. Takie próby często kończą się niepowodzeniem. Wina zrzucana jest przeważnie na dietę i osoba szuka innej tzw. diety cud.

Tymczasem problem jest w tym, że ludzie są różni i różnie reagują na daną dietę. Mówimy tutaj o płci, wzroście, tolerancji na pewne pokarmy oraz nietolerancji. W jednym przypadku dieta rzeczywiście może przynieść znakomite efekty, w innym wręcz przeciwnie. W kraju jest wielu dietetyków i jest to pomoc, z której warto skorzystać. Tym bardziej że dietetyk na bieżąco będzie śledził postęp naszego odchudzania się i w miarę potrzeby zareaguje sugerując zmiany w diecie.
Nie zapominajmy, że taki dietetyk może też pomóc nam ułożyć dietę dopasowaną konkretnie do nas. Jest to możliwe dzięki tzw. genodiecie. W skrócie – dietetyk pobiera wymaz z naszym DNA. To z kolei idzie do badań, których wyniki dają odpowiedź jakie pokarmy są dobrze tolerowane przez nasz organizm a jakie nie. Zainteresowani szczegółami odsyłamy na stronę Geno-Med, które specjalizuje się w genodiecie. Z tą wiedzą dietetyk układa dietę specjalnie dla nas, która powinna przynieść dobre efekty bo zawiera tylko produkty, z którymi dobrze radzi sobie nasz organizm.

Jak znaleźć motywację

Największy problem z dietą to trzymanie się jej przez dłuższy czas. O ile początki są łatwe (mamy dużo motywacji, określony cel) to jednak później nasza motywacja spada. Dlatego ważne jest by dieta była odpowiednio dobrana, by wprowadzać ją etapami. Najgorszy scenariusz to wtedy gdy człowiek przechodzi na drastyczną dietę – organizm nie jest przyzwyczajony i będzie z tym walczył.

Dobrym pomysłem do utrzymywania motywacji jest zapisanie się do dietetyka. Wtedy będziemy mieli świadomość, że czekają nas kolejne wizyty, na których trzeba będzie przedstawić postępy.
Duży problem z motywacją pojawia się, kiedy chcemy schudnąć wiele kilogramów. Wtedy cel wydaje nam się odległy (bo wiadomo że zajmie to dużo czasu). Dlatego warto podzielić sobie naszą drogę do upragnionej wagi na dużo mniejsze etapy. Np. schudnięcie 2kg w najbliższych 6 tygodniach, potem kolejne 2kg w okresie 5 tygodni.

Czyli poprzez podział na mniejsze cele i ustawienie realnych zakresów czasowych jesteśmy w stanie osiągać nasze poszczególne cele co daje dobrą motywację do dalszej pracy.

Efekty przyjdą z czasem

Niestety, odchudzanie to nie krótki proces i trzeba mieć tego świadomość. Może to zająć więcej czasu, zależy tu dużo od konkretnego przypadku. Trzeba mieć tego świadomość i nie zniechęcać się powolnymi postępami. Warto ten czas wykorzystać na zmiany w innych obszarach swojego życia a nie tylko w odżywianiu się. Mowa tu o ruchu i sporcie. Być może lubimy biegać, pływać lub chodzić na siłownię? Sport wymaga regularnego uprawiania. To znakomite połączenie z dietą, które powinno pomóc osiągnąć upragnione efekty.

Wnioski

Dieta i odchudzanie nie są łatwe. Mimo wszystko warto podjąć ten wysiłek. Nie tylko po to, by mieć lepszą sylwetkę, ale po prostu by być zdrowym. Otyłość prowadzi do wielu poważnych chorób i stąd warto zadbać o nasze zdrowie.