zdrowie

Wzmocnij odporność z naszą pomocą

Jesień i zima to okres mrozów, wirusów, które zmniejszają odporność każdego z nas. Dobra kondycja i samopoczucie, może nie wystarczyć na uchronienie naszego organizmu przed infekcjami. W porze zimowej szczególnie podatne na infekcje są najmłodsi oraz osoby starsze. Co powinniśmy jeść zimą żeby być odpornym na choroby dowiesz się z tego artykułu.

Śniadanie – najważniejszy posiłek

W okresie letnim najczęściej nie mamy chęci na spożywanie ciepłego śniadania. Zimą jest to bardzo istotna rzecz, która pomoże uchronić nas przed infekcjami. Sprawdzonym pomysłem na śniadanie jest omlet i warzywa, które są właśnie ważne w naszej zimowej diecie. Warzywa są źródłem kluczowych witamin potrzebnych do ochrony naszego organizmu.

Może jednak owsianka?

Drugą, świetną alternatywą na zimowy, pierwszy posiłek jest owsianka – taka z owocami i miodem, z dodatkiem owoców. Miód zawiera acetylocholinę, która obniża ciśnienie i poprawia krążenie krwi, dzięki czemu ciało będzie odporne na mróz. Miód ma właściwości przeciwzapalne, wzmaga umysł i oczyszcza organizm.

dietetyk kraków

Niektórzy chcą zjeść szybkie śniadanie. Ekstra możliwością są kanapki z pełnoziarnistego pieczywa (razowe). Jest ono bogate w kwas foliowy, fosfor i witaminy. Kanapki możemy obłożyć sałatą lub niskotłuszczowym serem żółtym, a na górę dodać kilka różnych warzyw. Takie posiłek z pewnością dostarczy nam właściwej dawki sił.

Kluczowym elementem pierwszego posiłku jest napój. Jeśli rano przygotowaliśmy kanapki, -warto zadbać, żeby zrobić sobie ciepły napój. Trafionym napojem jest ciepła herbata z cytryną.

Dieta na zimę

Kapusta i ogórki są naturalnym probiotykiem. Posiadają masę witamin i soli mineralnych, przez co szybko wzmacniają naszą odporność. Produkty te są wspaniałym źródłem witaminy C, B6, B12, żelaza. Podczas zakupów kapusty i kiszonych ogórków, zobacz czy produkt nie jest kwaszony. Taka żywność jest zwyczajnie zalewana octem, nie zachodzi tu proces fermentacji i może to niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Dobrą metodą jest zrobienie własnych przetworów na zimę. Przez to jest pewność, że nie ma tu chemii i są one w całości naturalne.

Zdrowe bakterie

Produkty fermentowane np. maślanka, jogurt naturalny zawierają zdrowe bakterie. Rozbudowują florę bakteryjną i działają przeciwwirusowo. Nie ma co kupować produkty smakowe. Zdrowszą opcją są własne dodatki owoców, czy miodu do kefirów naturalnych.

Warzywa i owoce

Orzechy są świetnym źródłem cynku, wzmacniającego odporność a także witaminy E która to działa antyoksydacyjnie. Witamina E przyczynia się do ładnego wyglądu naszych włosów, skóry. Zarówno orzechy włoskie oraz laskowe dostarczają nienasycone kwasy tłuszczowe. Poprawiają one metabolizm i przeciwdziałają odkładaniu się tłuszczu. Kłamstwem jest, że orzechy są kaloryczne i mogą spowodować tycie. Świetnie wpływają na koncentrację, obniżają cukier w naszej krwi a także mają działanie antydepresyjne. Testy wykazały, że ludzie jedzący regularnie orzechy są odporne na choroby serca.

dieta-warzywa

Warzywa korzeniowe takie jak marchew, seler, ziemniaki, rzodkiew posiadają substancje odżywcze, minerały i witaminy takie jak żelazo, potas, magnez i witamina C, które są niezbędne w naszej zimowej diecie. Dzięki nim poprawia się nasza odporność na choroby. Świetną możliwością spożywania warzyw korzeniowych jest również imbir, który usuwa toksyny oraz wspiera procesy trawienne. Możemy go dodać do gorącej herbaty czy przyprawić nim potrawy.

Owoce takie jak jabłka i cytrusy, koniecznie powinny znaleźć się w naszej diecie. Jabłka mają wiele witamin i mają właściwości przeciwzapalne. Cytrusy są świetną dawką witaminy C oraz antyoksydantów, które przeciwdziałają chorobom. Oczywiście pamiętamy aby przed zjedzeniem, dokładnie umyć je w ciepłej wodzie. Mogą być spryskiwane silnymi substancjami bakteriobójczymi, szkodliwymi dla naszego zdrowia. Istnieją również specjalne płyny właśnie do mycia owoców.

Czosnek – tego nie wiedziałeś

Do zwalczania wirusów i bakterii najlepszy jest czosnek. Jest naturalnym antybiotykiem, ma związki flawonoidowe, aminokwasy, witaminy B1, C, sole mineralne jak potas, wapń. Czosnek ma właściwości podobne do aspiryny. Skutecznie zapobiega infekcjom układu oddechowego, obniża gorączkę, ułatwia odkrztuszanie. Po prostu powinniśmy znaleźć miejsce dla czosnku. Szczególnie surowy jest najlepszą ochroną organizmu.